Smeer die ketting!
Het klinkt zo simpel: dankzij onderhoud hou je je apparatuur langer in conditie en gaat het dus ook langer mee. Helaas komen wij onderweg af en toe toch nog wel wat achterstallig onderhoud tegen, onderhoud dat je op zeer eenvoudige wijze zélf kunt doen. Bij Concept2 mikken we bij het ontwerp van onze machines al op een zo groot mogelijke zelfredzaamheid: wat je aan onderhoud moet doen, kun je dus simpel zelf doen. Een klein overzicht.
Dagelijks even schoonmaken
Je kunt de leden van je club heus een beetje opvoeden: heb je je training op de roei-, fiets- of skimachine afgerond, maak 'm dan even schoon. Met een klein schoonmaakdoekje bijvoorbeeld, of een ruitenreiniger. Simpel maar doeltreffend. je apparatuur blijft schoon en voor de volgende gebruiker is het wel net zo prettig. Probeer in ieder geval aan het einde van de dag de boel even schoon te maken.
Smeer één keer per maand de ketting
Onze roeimachines hebben een ketting die letterlijk en figuurlijk ijzersterk is. Vanaf 2010 is de ketting bovendien vernikkeld. Maar vergis je niet: per roeihaal komt er veel kracht op de ketting te staan en dat zorgt voor slijtage. Onderhoud aan de ketting zorgt ervoor dat ie soepel blijft! Even met een oude doek afvegen en met normale smeerolie even de schakels nalopen. Een nachtje laten staan en 's morgens voor gebruik even afnemen. Zo hou je de ketting jarenlang in een topconditie. En een soepele ketting zorgt voor een prettige training! Mocht de ketting na al die jaren toch vervangen moeten worden, kun je zelfs dat zelf of je laat een monteur het oplossen. Informeer zo nodig bij Concept2 naar een geschikt onderhoudsbedrijf. Hier kun je zien hoe je de ketting (en andere zaken) onderhoudt.
Ontstof de luchtkooi
Eens per half jaar even de luchtkooi openmaken. Een kwestie van vier kruiskopschroeven verwijderen, de kap eraf halen en met een stofzuiger zoveel mogelijk stof bij het vliegwiel en aan de binnenkant van het uitstroomgaas verwijderen. Als er teveel stof onder de kap zit, komt er niet genoeg lucht bij het vliegwiel en dat verlaagt de weerstand. Bekijk een tutorial hier.
Let op de slijtringen
Het handvat van de roeimachine zit vast aan een u-bout en is zo verbonden met de ketting. Tussen de ketting en de bout zit een bronzen slijtring. Die heet niet voor niets zo: hij kan slijten en breken, waarna het uiteinde van de ketting en de u-bout op elkaar gaan inslijten. Het duurt een tijd, totdat de ketting of de bout breekt en dat gebeurt meestal als een van je leden het apparaat gebruikt. Dat kan vervelende blessures opleveren en daar ben je als sportschoolhouder verantwoordelijk voor. Check daarom regelmatig de status van de slijtringen. Ze kosten slechts een paar euro en zijn eenvoudig te vervangen. Zo bespaar je slijtage én een klant met een blessure.
Bike en ski
Onze bikes hebben behalve schoonmaak en regelmatige controle verder nauwelijks onderhoud nodig, ze hebben bijvoorbeeld geen slijtringen. Voor onze SkiErg geldt dat die niet is uitgerust met een ketting, maar met een koord. IJzersterk, maar het gaat na verloop van tijd wel slijten. Dat is te merken aan het pluizen van het koord. Het is dan tijd om het koord te vervangen.