We hebben je riemen zo duurzaam mogelijk gemaakt, binnen de beperkingen van het maken van een lichtgewicht wedstrijdriem. Maar er kan altijd een ongeluk gebeuren. Sommige van deze ongelukken kunnen je riemen beschadigen. Sommige schade kun je gemakkelijk thuis repareren; voor andere schade moet je je riemen misschien weer naar Concept2 verschepe.
- Inspecteer je riemen zorgvuldig na elk ongelukje waarbij de riem misschien buitensporige druk, spanning of klappen heeft moeten verdragen. Denk bijvoorbeeld aan ongelukjes als een stevige, schurende klap (vooral als de steel tegen de rigger aanknalt), een botsing tegen een bruggenhoofd of een groot brokstuk in de rivier, of slechte bescherming bij het vervoer.
- Hou een grondige inspectie:
- Controleer op deuken in het blad.
- Inspecteer de steel op barsten of zwakke plekken. Zoek naar zachte plekken op de steel die kunnen aangeven waar onzichtbare barsten zitten.
- Controleer op water in de steel.
- Het is belangrijk om schade zo snel mogelijk te ontdekken. Het kan
gevaarlijk zijn om te roeien met een beschadigde riem.
Schade aan de Steel
Schade aan de steel moet behandeld worden als het beschadigde gedeelte zacht wordt of kraakt als je erin knijpt, of als er zichtbare bewijzen zijn van schade die meer dan ¼ van de diameter van de steel bestrijkt. Je kunt kleine beschadigingen, zoals barsten in de lengte, repareren met glasvezel. Dit kun je verkrijgen via Concept2. Instructies voor Reparatie van Barsten over de Lengte van de Steel worden doorgaans bij de glasvezel geleverd. In de meeste andere gevallen van schade aan de steel, is het aan te raden om de riemen terug te sturen naar Concept2 ter reparatie.
Een steel die geheel in twee of meerdere delen is gebroken kan niet bevredigend worden gerepareerd. Een “groene stok-breuk”, waarbij de delen van de riem nog steeds aan elkaar vastzitten en de meeste vezels in de lengte nog intact zijn, kan doorgaans gerepareerd worden. De reparatie, afhankelijk van de grootte en locatie van de breuk, kan het gewicht en de balans van de riem licht beïnvloeden.
Schade aan het Blad
Schade aan het blad komt het meest voor aan de rand van het blad. Er is dan ergens tegenaan geschuurd of gebotst. Dit soort schade kan doorgaans vrij simpel gerepareerd worden met wat schuren en epoxy. Zie ons Instructieboekje voor Reparatie van het Blad voor stapsgewijze instructies. Is er serieuzere, structurele schade aan het blad? Dan kan het vervangen worden. Neem contact op met je plaatselijke Concept2-vertegenwoordiger voor meer informatie over de opties rondom het vervangen van het blad.
Riemen terugbrengen voor reparatie
- Je MOET contact opnemen met Concept2 of je geautoriseerde Concept2 Riem Distributeur voor de eerste autorisatie vóór het terugbrengen van je riemen ter reparatie. We moeten weten wanneer we ze kunnen verwachten. Tegen die tijd adviseren we je over de opties voor het verschepen. Een foto helpt vaak bij het vaststellen van het probleem.
- Doe de riemen in een doos. Voeg daar je naam, adres, telefoon- of faxnummer overdag, en een uitleg van de benodigde reparatie bij. We suggereren dat je de manchetten verwijdert en houdt.
Zoals specifiek vermeld in de garantieverklaring, is de klant verantwoordelijk voor alle kosten van de verscheping. De vrachtkosten naar en van Concept2 of je locale distributeur moet je vooruit betalen.