Voor Concept2-oprichters Peter en Dick Dreissigacker begint de echte lol pas als ze een theoretisch idee naar het water brengen. Sinds er exacte snelheidsmeters beschikbaar zijn, is systematisch op water testen veel effectiever. Door de jaren heen hebben Peter en Dick resultaten verzameld op basis van meer dan 200 dagen testen. Het eerste resultaat van deze tests was de ontwikkeling van de Big Blade-vorm in 1991. En de innovaties blijven maar komen. Volgens Peter en Dick is testen het onderdeel waar ze het meest van genieten.
Lees meer over Peter en Dick’s testprocedure, die je zelf ook kunt gebruiken voor snelheidstests, en ontdek hoe ze resultaten beoordelen. Peter en Dick’s tests hebben aangetoond dat verschillende bladvormen leiden tot andere resultaten. Maar het is belangrijk om het volgende te onthouden:
- Verschillen in resultaten zijn afhankelijk van verschillende factoren zoals afstelling, inpikhoek, kracht, enzovoort.
- Uiteindelijk moeten bemanningen zelf bepalen wat het beste werkt voor hen.
De Test Uitvoeren
Peter en Dick hanteren de volgende procedure bij het uitvoeren van snelheidstests:
- Roei minstens zes onderdelen tijdens het testen. Wissel de twee riemen of paren sculls af voor elk onderdeel. Doe zoveel mogelijk onderdelen om te zien of er een patroon ontstaat.
- Verander alleen de riemen die je test. Verander je ook andere factoren tijdens een test? Dan weet je niet welke verandering het verschil veroorzaakte.
- Roei alle onderdelen met maximale inspanning. Het is namelijk makkelijker om consistent te zijn. Vermijd het testen op langere onderdelen. Daar is tempo voor nodig, en andere factoren die je testresultaten kunnen beïnvloeden.
- Timing-accuratesse is cruciaal. Een vast aantal halen meten (in tegenstelling tot een afstand meten) is de meest accurate methode. Stel de snelheidsmeter zo in dat je tien halen hebt om op snelheid te komen. Neem vervolgens de snelheidsdata op voor de volgende 40 halen.
Kies je ervoor om een afstand te timen? Zorg dan dat dat minstens 500m is. Dat minimaliseert de gevolgen van de verschillen wanneer een onderdeel begint en eindigt in relatie tot de haal-cyclus. - Bekijk de resultaten pas als alle onderdelen compleet zijn. De resultaten weten tijdens de test kan je prestaties beïnvloeden. Bedek het snelheidsgedeelte van het scherm met een stuk tape.
- Test alleen onder kalme omstandigheden. Roei alle onderdelen bij dezelfde windrichting. Veranderingen bij wind mee hebben minder invloed dan veranderingen bij wind tegen.
Resultaten Beoordelen
Peter en Dick gebruiken de volgende principes om resultaten te beoordelen:
- Geef de resultaten weer in een grafiek en bereken het verschil in snelheid als een percentage.
- De verschillen van dag tot dag zijn te groot. Vergelijk dus alleen pogingen gedaan op dezelfde dag.
- Test dezelfde variabele meerdere dagen voordat je een conclusie trekt.
- Onthou dat testresultaten alleen direct van toepassing zijn op de bemanning die de tests uitvoert.
Hier zijn een paar voorbeelden van het testen door Peter en Dick.
Smoothie1 vs. Big Blade
Tot dan toe waren bladen symmetrisch rondom de steel. Het idee achter het Smoothie1-blad was om een werkelijk asymmetrisch blad te maken. Het was ontworpen om te passen bij het pad van het blad door het water tijdens de eerste fase van de haal. We pasten ook de kromming en de tophoek aan.
De volgende grafiek geeft de snelheden van de test-onderdelen weer. Op de grafiek is de Big Blade rood en de Smoothie1 zwart. De Smoothie1-onderdelen waren 1.2% sneller.
Let op: Het Smoothie1-blad werd uiteindelijk verfijnd en opnieuw uitgegeven als het Smoothie2 Gewone Rand-blad dat we tegenwoordig verkopen.
Smoothie1 vs. Smoothie1 met Rond Gemaakte Top
Deze test ging tussen de Smoothie1 en een Smoothie1 met een rond gemaakte top. We wilden het deltavleugel-effect onderzoeken. We probeerden dat seizoen verschillende vormen van delta-toppen uit. Dat bracht ons bij de rond gemaakte top. Die leverde de beste resultaten op.
Het volgende geeft de snelheid van de testonderdelen weer in een grafiek. De ronde top is rood. De Smoothie1 is zwart. De snelheid van deze twee ontwerpen was hetzelfde in onze tests. Toch is het gevoel van de riem sterk veranderd door het top-profiel. Met het ronde profiel werd de riem één centimeter korter geroeid en voelde de druk tijdens fase 2 nog steeds zwaarder. Dit suggereert verhoogde efficiëntie in fase 2. Het gebrek aan een snelheidstoename wordt misschien veroorzaakt door een verminderde effectiviteit in andere delen van de haal. Misschien fasen 1 en 3.
Let op: Het Smoothie1-blad werd uiteindelijk verfijnd en opnieuw uitgegeven als het Smoothie2 Gewone Rand-blad dat we tegenwoordig verkopen.
Smoothie1 Vortex Strip vs. Smoothie1 Gewone Rand
De toevoeging van de Vortex Strip was een poging tot verbetering tijdens fase 2 zonder efficiëntie te verliezen in andere delen van de haal. Om verbetering te behalen tijdens fase 2 maakten we het blad meer taps toelopend. Dat verhoogt het deltavleugel-effect. Om verbetering te behalen tijdens fase 1, werden vortex-opwekkende eigenschappen toegevoegd aan de lage druk- (of achter-) kant van de top.
In de onderstaande grafiek is het Smoothie1 Vortex Strip-blad zwart, en het Smoothie1 Normale Rand-blad rood. Onderdelen gedaan met het Vortex Strip-blad waren 1.3% sneller.
Let op: Het Smoothie1-blad werd uiteindelijk verfijnd en opnieuw uitgegeven als het Smoothie2 Gewone Rand-blad dat we tegenwoordig verkopen.
Fat2 vs. Smoothie2 Vortex Strip
Met deze test wilden we onderzoeken wat er efficiënter was aan het gebruik van een wijder blad. Het Fat2-blad is ongeveer 2 cm wijder. De extra oppervlakte is er specifiek op gericht om de efficiëntie te vergroten tijdens de derde fase van de haal. Het Fat2-blad heeft ook een Vortex Strip.
De getallen toonden een voordeel van 1.5% met de Fat2. Hoewel het resultaat misschien is overdreven door een slecht eerste deel van de dag, toonden tests absoluut een trend dat de Fat2 het beter doet dan de Smoothie2 Vortex Strip.
Fat2-Bladen op Skinny Scull-Stelen vs. Fat2-Bladen op Ultralichte Stelen
Deze test, uitgevoerd door een skiffer, vergeleek resultaten door dezelfde Fat2-bladen te gebruiken op Skinny en Ultralichte stelen. Snelheden voor onderdelen met de Skinny shaftzijn consistent sneller. Tijdens de test was er een lichte tegenwind. Dat is niet ideaal voor een testdag, maar het grotere verschil in snelheid aan het einde van de test is een mogelijke indicatie dat de verminderde windweerstand van de Skinny shaftbijdroeg aan het snelheidsvoordeel.